بلوغ در دختران برخورد درست چگونه است؟

بلوغ در دختران چه تغییراتی ایجاد می کند

صحبت با دختر

اگر بخواهیم تعریف خوبی از بلوغ ارائه دهیم می توانیم بگوییم بلوغ پلی است بین کودکی و بزرگسالی که شامل تغییرات روحی و جسمی می شود. یکی از این تغییرات جسمی مهم کسب قدرت باروری است. بلوغ باعث می شود نگاه دختر به جهان اطرافش تغییر کند که این موضوع باعث تغییر رفتار و احساسات او خواهد شد. در این دوره تصمیم گیری ممکن است برای دختران سخت باشد و تشویش و نگرانی به سراغ او بیاید. هورمونی که از طریق مغز هدایت می شوند تغییرات جسمی را رقم می زنند. جوانه زدن پستان ها و رشد آن ها، رشد مو در زیر بغل و ناحیه تناسلی و نهایتا قائدگی مهم ترین تغییرات جسمی دوران بلوغ در دختران هستند.

جهش رشدی در این دوران باعث افزایش قد دختران می شود. یک سال پیش از شروع عادت ماهانه دختران جهش رشدی چشمگیر رخ می دهد که رشد را در استخوان ها و غضروف ها افزایش می دهد. با ترشح هورمون های جنسی که استروژن نام دارند رشد استخوان ها رفته رفته کند می شود و نهایتا متوقف خواهد شد. این کند شدن رشد همان دلیلی است که باعث می شود دختران بعد از شروع قائدگی بیشتر از ۶ سانت افزایش قد نداشته باشند.

این که بلوغ دختران از چه سنی شروع شود و تا چه سنی ادامه پیدا کند بستگی به عوامل زیادی از جمله تغذیه، محل زندگی، وراثت و شرایط روانی بستگی دارد. آخرین مرحله بلوغ که پریود است به طور متوسط در ۱۳ سالگی اتفاق می افتد. دوران بلوغ با تغییر فرم اندام ها نیز همراه است طوری که در انتهای این دوره دختر هیکل زنانه پیدا می کند. پهن تر شدن لگن و کلفت تر شدن ران ها حاصل توزیع چربی به شکل زنانه در بدن است.

برخی دختران در این دوره جوش هایی روی صورت خود مشاهده می کنند. آن ها نباید این جوش ها را دستکاری کنند چرا که به عفونی شدن آن ها منجر خواهد شد. بهتر است در این دوره جوش ها با آب و صابون شسته شوند.

برخورد درست از نظر روانشناسی با دختران در حال بلوغ

والدین و بلوغ دختران

بلوغ دختران مرحله ای دشوار از زندگی آن هاست و زیربنای همه زندگی آن هاست به همین خاطر است که والدین باید در این دوره به طور صحیح با دختر در حال رشدشان برخورد کنند. شناخت تغییرات جسمی و روحی دختران در این دوره اولین چیزی است که باید با آن ها آشنایی داشته باشید. بالاتر به طور کامل به معرفی این تغییرات پرداختیم. در ادامه به شرح نحوه درست برخورد با دختران در دوران بلوغ خواهیم پرداخت.

مقایسه نکردن خود با آن ها

در این دوره دختر احساس می کند که نیاز به آزادی بیشتری دارد و ممکن است رفتارهایی کند که خشم والدین را برانگیخته نماید. سعی کنید وقتی رفتارهای دخترتان شما را ناراحت کرد سعی نکنید خودتان را با آن ها مقایسه کنید. فکر نکنید چون شما در دوره بلوغتان توقع کمی داشتید و همه چیز به کامتان نبوده است باید شرایط برای فرزند شما نیز همینگونه باشد.

کنترل غیر مستقیم ولی دائمی

نظارت نامحسوس روی روابط اجتماعی، عاطفی و مجازی دختران در این دوره اهمیت زیادی دارد. این کنترل باید تداوم پیدا کند تا اگر دخترشان در این دوره با خطری روبه رو شد نسبت به راهنمایی او اقدام کنند.

با دخترتان پرخاشگری نکنید

امروزه ثابت شده است که رفتارهای همراه با پرخاشگری در مواجه به نوجوانان اصلا جوابگو نیست و حتی می تواند نتیجه عکس داشته باشد. در دوره بلوغ نوجوان می تواند با خشم شما مقابله کند و اگر شما این فرصت را با پرخاشگری به او بدهید روابط بین شما سرد خواهد شد.

از سرزنش های بیش از حد خودداری کنید

اگر در این دوران خطایی از دخترتان سر زد، سعی کنید او را مورد سرزنش قرار ندهید و اگرهم خواستید او را سرزنش کنید خیلی آن را طولانی و رنج آور نکنید. سعی کنید به او تذکرهای مختصر و مفید دهید و تنها روی مسائلی که واقعا بسیار مهم هستند پافشاری کنید.

با دخترتان حرف بزنید

گفت و گو با دختر

همه کودکان از جمله دخترها باید از کودکی روابطی با خانواده داشته باشند که از حرف زدن با آن ها امتناع نکنند. در دوران بلوغ هم باید طوری با دخترتان برخورد کنید که او دوست داشته باشد با شما خیلی صمیمانه گفت و گو کند و مشکلاتش را با شما در میان بگذارد. دقت کنید که در این مرحله خوب گوش دادن مهم تر از خوب حرف زدن است.

دخترتان را با دوره نوجوانی اشنا کنید

بسیاری از خانواده ها هستند که به اشتباه سعی می کنند که بلوغ را نادیده بگیرند و درباره آن در خانه اصلا صحبت نکنند. این کار اشتباه است و باید سعی کنید دخترتان را با دوره بلوغ و نوجوانی بیشتر آشنا کنید و این موضوع را برای او توضیح دهید.

صحبت با دختر را باید از چه سنی و چگونه شروع کرد؟

زمانی که دختر به هشت سالگی رسید باید نسبت به تغییراتی که بدن او تجربه خواهد کرد آگاه باشد. برخی از خانواده ها فکر می کنند این سن برای شروع صحبت درباره مسائل بلوغ زود است. لازم نیست حتما به صورت جزئی و دقیق مسئله برایش موشکافی کنید فقط سعی کنید او را با تغییرات بدنی از جمله رشد سینه ها آشنا کنید. اما جالب است که بدانید در مسئله بلوغ دختران و روانشناسی این موضوع طور دیگر دیده می شود. بهتر است پیش از این که قاعدگی دخترتان شروع شود با او گفت و گو کنید تا با شروع این تغییر در بدنشان و دیدن خونریزی دچار ترس و اضطراب نشوند. این تجربه برای برخی در سن ۹ سالگی رخ می دهد و برای برخی دیگر ممکن است تا ۱۶ سالگی هم طول بکشد. بهتر است مادر با صمیمیت مادرانه خود درباره این موضوع با دخترش صحبت کند و نحوه استفاده از وسایل بهداشتی در این زمینه را با او در میان بگذارد.

منبع

دکتر سید کامبیز حسینی

  • دکترای تخصصی روانشناسی کودک و نوجوان
  • روان درمانگر تخصصی اختلالات روانی کودکان
  • مترجم و نویسنده کتاب
  • درمانگر مشکلات تربیتی٬ ترس٬ خواب٬ انواع اختلالات عاطفی و شناختی٬ وسواس٬ بیش فعالی٬ سلوک و ….

مقالات اخیر

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب

آمل – خیابان ۱۷شهریور – کوچه مازندرانی (یه کوچه قبل بنیاد شهید) – ساختمان پزشکان مجلل – طبقه 1 – واحد۳

درخواست مشاوره